Dette er det optimale klokkeslettet å ha sex på

1000 mennesker har svart.

MORGEN ER KOSETID: Det utskiller endorfiner og kickstarter dagen Foto: Shutterstock
MORGEN ER KOSETID: Det utskiller endorfiner og kickstarter dagen Foto: Shutterstock
En ny undersøkelse avslører nå når det er best å trene, ha sex og utføre vanskelig oppgaver på jobben.

Forza supplements, som står bak undersøkelsen, har spurt 1000 mennesker som defineres som «sunne» om å rapportere om hvordan kroppen reagerer på ulike aktiviteter gjennom døgnet.

Dermed har de kommet fram til optimale tidspunkter for en rekke aktiviteter, skriver blant andre Daily Mail.

Beste tiden for sex?
Det optimale tidspunktet for å ha sex er, kanskje noe overraskende, klokken 7.30 om morgenen – eller ca tre kvarter etter at du våkner. Da er energinivåene på topp hos begge kjønn etter en god natts søvn. Endorfinene som blir skilt ut, senker blodtrykket og hever humøret på starten av dagen.


Beste tiden for trening?
Den beste tiden for en løpetur er rett før klokken 7 på morgenkvisten. Ekspertene har kommet frem til at kondisjonstrening på fastende mage, altså før frokost, øker forbrenningen litt.

Dette skyldes at nivåene av blodsukker, insulin og glycogen er lavere enn normalt etter en natts faste.
52% av de spurte i undersøkelsen rapporterte at styrketrening var mest effektivt etter arbeidstid, med klokken 18.30 som det ideelle tidspunktet.

Artikkelen fortsetter under bildet
trening
MORGENFUGLER: Du må opp før klokken 7 for å få mest mulig ut av kondisjonstreningen, skal vi tro undersøkelsen. Skal du trene styrke er tidlig kveld den beste tiden. Foto: Shutterstock


Beste tiden for å jobbe hardt?
Konsentrasjonsnivået er på sitt høyeste rundt 3 timer etter at vi har våknet. Så de mest krevende oppgavene bør utføres rundt klokken 9.45. 
En time senere, klokken 10.45, er stressnivået på topp, særlig tidlig i uken når det ofte er mye på planen for uken som kommer. Da kan det være lurt å ta en liten pause og puste ut litt.

Beste tiden for en drink?
Den beste tiden for å drikke alkohol er klokken 18.10. Fire timer før leggetid. Det gir også leveren optimal tid til å restituere seg. 

Artikkelen fortsetter under bildet

Drink

DRIKK TIDLIG: Det gir leveren tid til å hvile før leggetid Foto: Shutterstock

Beste tiden for å legge seg?
Det beste tidspunktet for å legge seg på er klokken 22.10. Det gir deg ca. 20 minutter på å sovne og gir deg åpning for 90 minutter med den mest effektive søvnfasen (NREM) før midnatt. 

Beste tiden for å spise?
Idealtidspunktet for måltider: Frokost:  7.15. Lunsj:  14.15 og middag klokken 18.00.

Når er du på ditt svakeste?

Undersøkelsen viste også når på døgnet viljestyrken er på sitt svakeste, og du har størst sjanse for å falle for fristelsen til usunn småspising. Dette er rundt klokken 15.30 når du nærmer deg slutten på arbeidsdagen, og klokken 20.15 når vi slapper av foran tv-en. 

Ikke morgenmenneske?

Hvis du ikke er et typisk morgenmenneske, så anbefaler ekspertene at du enkelt justerer timeplanen din med utgangspunkt i at 6.45 er tidspunktet man, ifølge undersøkelsen, bør våkne. Altså: pleier du å våkne 8.45 så plusser du bare på 2 timer på tidspunktene i denne artikkelen.

LES OGSÅ: På denne dagen er det flest som har sex