Martin bestilte glutenfri frokost på flyturen. Fikk en banan

– Jeg spurte om det var en spøk.

FROKOST: Dette var serveringen Martin Pavelka fikk på den ni timer lange flyturen. Foto: Martin Pavelka
FROKOST: Dette var serveringen Martin Pavelka fikk på den ni timer lange flyturen. Foto: Martin Pavelka

Martin Pavelka (32) hadde gledet seg til en god frokost om bord på den ni timer lange flyturen fra Tokyo til Sydney 20.april.

Pavelka har cøliaki, og hadde derfor bestilt et glutenfritt måltid. Da flyvertinnen fra flyselskapet All Nippon Airways kom med maten, ble han imidlertid målløs.

Fikk beklagelse
Én banan, samt salt, serviett, kniv og gaffel ble servert – i tillegg til en post-it-lapp med setenummeret hans og bokstavene «GF», som står for glutenfritt.

– Jeg spurte om det var en spøk. Hun svarte bare «jeg beklager veldig, men dette er det glutenfrie måltidet», forteller Pavelka til Evening Standard.

Rundt ham satt medpassasjerene og langet innpå en frokost bestående av egg, pølser, brød og yoghurt. 

– De måtte le litt av det hele de også, forteller 32-åringen, som bor i London og jobber som forfatter.


Saken fortsetter under bildet
kabin
SULTEN: Mens de andre passasjerene fikk egg, pølser, brød og yoghurt, måtte Martin ta til takke med en banan. Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Ikke mett
Pavelka forteller at han alltid bestiller glutenfrie måltider på flyturer, og at de varierer i kvalitet. Noen ganger er de kjedelige, mens andre ganger overgår de den ordinære serveringen.

Han skal ha betalt 1.200 pund (ca 13.300 kroner) for turen mellom Japan og Australia.

– Dette var en ni timers flytur. Selv om den var glutenfri, var jeg ikke mett av bananen særlig lenge. For denne prisen forventer du noe mer. Dette er ikke Easyjet eller Ryan Air, sier 32-åringen til Evening Standard.

Han har nå sendt en klage til flyselskapet All Nippon Airways, men har foreløpig ikke fått svar. Selskapet har heller ikke svart på avisens henvendelser.